wtorek, 20 maja 2014

Strony wschodnie..

Z cyklu - propozycje na wakacje:) 
Wilno... Miasto 40 kościołów, 20 cerkwi, 3 synagog i jednej kienesy karaimskiej.. U nas w ujęciu raczej swobodnym, nie historycznym:), aczkolwiek celem naszego spaceru były "bębny spod Chocimia":) Nasze miłujące historię Dziecię "musiało" je zobaczyć:) .. Z historii konieczny był jeszcze Uniwersytet i pamiątki po Wielkim Wieszczu:)
O miejscu i znaczeniu Wilna w historii Polski można napisać dużo.. Stwierdziliśmy jednak, że chcemy Wilno zobaczyć i poczuć - takie jakie jest tu i teraz..
Wrażenia -  jest to miasto pełne kontrastów.. Są miejsca zadbane bardzo, ale są i takie, na widok których ogarnia wielki smutek.. Centrum jest europejskie w wyrazie, uliczki boczne - zdecydowanie mniej...
Zapraszam na spacer - bez przewodnika i historycznych szczegółów:)

 


Miejsce bliskie sercu chociaż razi tu nadmierna komercja..






Polski akcent:)
Uniwersytet Wileński - miejsce, które koniecznie trzeba w Wilnie odwiedzić.. Jest przepiękny jako budowla architektoniczna i ... pobyt w jego murach wzbudza wiele wzruszeń..


Bębny:) - znajdują się w Kościele św. Piotra i Pawła, zostały przywiezione przez Hetmana Paca spod Chocimia po bitwie w 1673 roku.

Bardzo polecam odwiedziny w Wilnie, nawet krótkie.. Pozostaną niezatarte wrażenia..

18 komentarzy:

  1. Piękny spacer, zewsząd otacza człowieka historia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Madelinko:) Oj tak:) Można się tam poczuć jak statysta w filmie historycznym:) Największe wrażenie takie jest na Uniwersytecie - jest tam galeria Postaci, które znane są nam od zawsze, reprezentujących różne dziedziny życia (Śniadecki, Łukaszewicz, Miłosz).. Naprawdę niesamowite.. Pozdrowienia serdeczne!

      Usuń
  2. Wilnem jestem zachwycona. Urzekł mnie kościół św.Piotra i Pawła. Widziałam dwa kościoły podobne do niego. Jeden w Monachium św. Kajetana a drugi w Rzymie II Gesu.
    Piszę to w każdym poście, Twoje zdjęcia są fantastyczne.
    W Wilnie byłam dosyć dawno bo 2008 roku. Niestety nie mam zdjęć. Zniszczył mi wirus.
    Marzę o wyjeździe do tego miasta ale mój Eryk nie jest zbytnio przekonany. Może się kiedyś zdecyduje.
    Pozdrawiam bardzo serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Łucjo:) Dziękuję Ci za miłe słowa:) Kościoły wileńskie urzekają wszystkie.. Mnie najbardziej - te zaniedbane i zniszczone.. Byliśmy w Wilnie w 2012 roku, podobno wiele się tam zmienia na lepsze w ostatnim czasie.. Myślę, że warto popracować:):) nad ideą wyjazdu i jakoś przekonać do odwiedzin w Wilnie.. Wbrew opiniom jest tam bezpiecznie i nie zauważyliśmy niechęci do Polaków.. Wręcz odwrotnie, wielu spotkanych ludzi chętnie rozmawia po polsku i okazuje dużo życzliwości:) Serdecznie Cię pozdrawiam!

      Usuń
  3. Bylam raz, przez jeden dzien. Sila rzeczy szybka to byla wycieczka, ale zapamietalam Wilno jako miasto piekne, ale miejscami monumentalne, choc takze kamerlane... Troche sobie przecze, ale takie wlasnie mam wspomnienia:) zdecydowanie pozytywne:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Cię bardzo serdecznie:) Wiem o jakie wrażenia Ci chodzi:) Wilno jest monumentalne w miejscach oficjalnych:), w tych mniej - swojskie i przyjazne:) Ciesz to, że powolutku odzyskuje dawną urodę:) Pozdrowienia serdeczne!

      Usuń
  4. Mnie nie musisz zachęcać do odwiedzenia Wilna, bo byłam tam trochę temu i uważam, że warto je zobaczyć. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Gigo:):) Cieszę się, że Wilno i Tobie się podobało:) Myślę, że jest coś w tym mieście takiego, że zachwyca wielu:) Serdeczności!

      Usuń
  5. Wilno, Lwów, Ostróg na Wołyniu... Może kiedyś moje serce tam powiozę dla zachwytów i wzruszeń:)
    Tymczasem opowiadaj, opowiadaj...
    Dobrej nocy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć Lewkonio:) Hmmm... Zastanawiam się, kiedy Ty zażywasz odpoczynku nocnego..:):)
      I nam się marzy wycieczka na Wschód, ale hmmmm... Niespokojny to region.. Nie Litwa oczywiście, tam widać Europę, ale Ukraina, Wołyń.. na trochę chyba trzeba odłożyć ten kierunek:) Wilno jest magiczne i bardzo polecam wyjazd tam:) Pozdrowienia serdeczne!

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. Witaj Aniu:) Dziękuję za odwiedziny:) W istocie, jest piękne:) Pozdrowienia serdeczne!

      Usuń
  7. Wspaniała wycieczka, piękne miasto:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj:) Dziękuję:) I bardzo polecam:) Również pozdrawiam!

      Usuń
  8. Pięknie. Bardzo Ci dziękuję za ten cudny spacer. Marzy mi się kierunek na wschód, z przyjemnością zwiedziłabym również Wilno. Zaserwowałam mi taki przedsmak. Obejrzałam z dużą przyjemnością. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć Dominiko:) Wschód jest magiczny, ten nasz polski i ten trochę dalszy:) Nas również ciągnie w tamte strony, bo korzenie rodzinne mamy wschodnie.. A Wilno jest cudne i warto tam zawitać:) Pozdrowienia nadmorskie!

      Usuń
  9. Piękne zdjęcia , lubię z tobą zwiedzać świat ,,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Wioluś:) Dziękuję za dobre słowa:) Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń

Dziękuję za Wasze komentarze :)